نسخه چاپی / درمانگاه شفا
تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
کد خبر : 77
در شکستگی های ستون فقرات تقویت مهره ها عمر بیماران را بیشتر میکند

در شکستگی های ستون فقرات تقویت مهره ها عمر بیماران را بیشتر میکند

در یک بررسی که توسط محققین دانشگاه جانز هاپکینز بر روی 69 هزار نفر از افراد مسنی که تحت بیمه های درمانی دولتی قرار دارند انجام شده مشخص گردیده است که بیمارانی که دچار شکستگی های ستون مهره ناشی از پوکی استخوان شده اند و تحت اعمال جراحی تقویت کننده مهره با سیمان استخوانی قرار گرفته اند مدت کمتری در بیمارستان بستری مانده و بیشتر زنده میمانند.

پوکی استخوان که بیشتر افراد مسن را مبتلا میکند موجب ضعیف شدن استخوان ها و افزایش استعداد آنها به شکستگی میشود. ستون مهره یکی از شایعترین محل هایی است که در افراد مبتلا به پوکی استخوان دچار شکستگی میشود. سالانه حدود 700 هزار شکستگی مهره در ایالات متحده به علت پوکی استخوان ایجاد میشود که منجر به 150 هزار مورد بستری در بیمارستان میگردد. تخمین زده میشود که هزینه های درمانی این افراد در سال 2001 حدود 13.8 میلیارد دلار پوده است. این شکستگی ها موجب درد و ناتوانی زیادی در مبتلایان میشوند.
  2370 9

درمان این شکستگی ها بطور سنتی استراحت در بستر و استفاده از داروهای ضد درد و سپس فیزیوتراپی بوده است. در چند دهه اخیر استفاده از تزریق سیمان استخوانی در مهره به عنوان یک روش درمانی مناسب معرفی شده است. ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی نمونه هایی از این نوع جراحی هستند. در این نوع جراحی ها سوزن مخصوصی از طریق پوست وارد مهره شده و سیمان استخوانی از طریق آن به درون مهره شکسته شده تزریق میشود. این سیمان درون مهره سفت و محکم شده و آن را قوی و مستحکم میکند.

در مطالعه ای که اخیرا در مجله جراحی استخوان و مفاصل The Journal of Bone & Joint Surgery به چاپ رسیده نشان داده شده است که بیمارانی که از سیمان استخوانی برای تقویت مهره های شکسته استفاده کرده اند بیشتر زنده میمانند و این تاثیر در کیفوپلاستی بیش از ورتبروپلاستی بوده است. همچنین مدت زمان بستری ماندن در بیمارستان در کسانی که جراحی نشده اند بطور متوسط 8 روز بیشتز از گروه جراحی شده بوده است. البته هزینه درمانی در گروه جراحی شده بیشتر بوده است.


احتمال عفونت و مشکلات عصبی در گروه جراحی شده و جراحی نشده یکسان بوده ولی احتمال بروز مشکلات ناشی از استراحت طولانی مدت مانند عفونت ریه و زخم بستر در گروه جراحی شده کمتر بوده است.

این اعمال جراحی موجب کاهش سریع درد بیمار شده و بعد از انجام آنها بیمار میتواند خیلی سریعتر راه افتاده و به فعالیت های روزمره زندگی خود بازگردد.

منبع : سایت ایران ارتوپد
http://shafamed.ir/fa/news/medical/orthopaedic/در-شکستگی-های-ستون-فقرات-تقویت-مهره-ها-عمر-بیماران-را-بیشتر-میکند.html لینک مطلب: