واكسن اچ.آی.وی با موفقيت بر روی ميمون ها آزمايش شد

محققان موسسه واكسن و ژن درماني دانشگاه علوم پزشكي اورگان آمريكا مي گويند: واكسن اچ آي وي كه بر روي ميمون ها آزمايش شده، حركت اين ويروس را متوقف كرده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، تا کنون تلاش‌های محققان برای ساخت واکسنی برای بیماری ایدز بارها و بارها با شکست مواجه شده است.

واکسن نسخه‌ای زنده اما اصلاح شده از ویروس را وارد بدن می‌کند، یا واکسن نسخه غیرفعالی از ویروس است که کماکان برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن کفایت می‌کند.

واكسن جدید طراحي شده براي مقابله با بيماري (SIV) كه در ميمون معادل بيماري ايدز(HIV) است، با موفقيت ويروس را از بدن حيوانات آلوده پاكسازي كرده و راه را براي آزمايش واكسن (HIV) بر روي انسان هموار ساخته است.

در اين مطالعه از مجموع ۱۶ ميمون در معرض ويروس، كه به آن ها واكسن تزريق شده بود، ۹ ميمون توانستند بدن خود را از اين ويروس پاك كنند.

محققين حركت ويروس (SIVmac۲۳۹) را كه ۱۰۰ برابر بيشتر از ويروس(HIV) مرگبار است، بررسي كردند. آن ها نخست به ميمون ها واكسن تزريق كرده و سپس آن ها را در معرض ويروس (SIV) قرار دادند.

نتايج به دست آمده نشان مي دهد اين ويروس در بيش از نيمي از ميمون هاي آلوده كه واكسن تزريق كرده اند، گسترش نمي يابند. اين ميمون ها بدون تزريق واكسن در مدت دو سال پس از آلودگي به ويروس، جان خود را از دست مي دهند.

واكسن مورد نظر كه نسخه اصلاح شده ويروس سيتومگالويروس(CMV) است به خانواده ويروس تبخال تعلق دارد. اين ويروس در سراسر بدن ميمون منتشر شده و سيستم ايمني بدن را براي مبارزه با ويروس (SIV) تقويت مي كند.

محققان اميدوارند بتوانند از روش مشابه براي آزمايش واكسن ايدز بر روي انسان استفاده كنند.

تا سال ۲۰۱۳ بيش از ۳۵ ميليون نفر در سراسر دنيا به ويروس HIV مبتلا شده اند و تا سال ۲۰۰۹ نيز اين ويروس سبب مرگ بيش از ۳۰ ميليون نفر در سراسر دنيا شده است.

نتایج این تحقیق در نشریه نیچر به چاپ رسيده است .

منبع : سایت پزشکان بدون مرز


چاپ خبر - ارسال شده در چهارشنبه 15 آبان 1392 ساعت 10:29:24 - مشاهده (7014)

تبلیغات
برای سفارش تبلیغات خود در این قسمت سایت لطفا کلیک کنید
  • نظرات
  • درباره این پست
00
    نظر شما کاربر محترم

    تاریخ ارسال 1391/09/07
    توسط مدیریت سایت
    تگهای خبر
    درباره این پست
    طراحی شده توسط وب طراحان شمیران وب