ارتباط بین نقرس و مصرف نوشابه چیست
ارتباط بین نقرس و مصرف نوشابه چیست

مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته است نشان میدهد که در مردانی که نوشابه های حاوی شکر و یا فروکتوز مصرف میکنند احتمال بروز بیماری نقرس افزایش پیدا میکند.

نقرس بیماری است که بر اثر افزایش میزان اسید اوریک در بدن (به آن هیپراوریسمی میگویند) بوجود میاید. این تجمع اسید اوریک موجب بروز واکنش التهابی در بافت های بدن و بخصوص در مفاصل میگردد. این بیماری معمولا موجب درد مفصلی شده و بیشتر در مردان بالای 40 سال دیده میشود. در چند دهه اخیر میزان بروز نقرس در حال افزایش است.


معمولا به مبتلایان به نقرس توصیه میشود که از مصرف گوشت و الکل پرهیز کنند. مصرف احشاء درونی حیوانات مانند مصرف جگر و قلوه هم میتواند باعث افزایش اسید اوریک و بروز حملات این بیماری شود.

اخیرا محققان ارتباط بین مصرف نوشابه های شیرین حاوی شکر و نقرس را مورد بررسی قرار داده اند. در این بررسی ارتباط بین مصرف فروکتوز و نقرس هم مطالعه شده است. فروکتوز نوعی قند ساده است که بیشتر در میوه های شیرین و فرآورده های آنها دیده میشود.


آنها در این مطالعه 46 هزار مرد با سن بالای 40 سال را که سابقه ای از نقرس نداشتند به مدت 12 سال مورد مطالعه قرار دادند. در این مدت 130 نوع نوشابه و غذای مورد استفاده این افراد هم مورد بررسی قرار گرفت. در مدت ذکر شده 755 نفر از افراد تحت مطالعه به نقرس مبتلا شدند. نتایج مهم این تحقیق عبارتند از
  • در کسانی که نوشابه های شیرین حاوی شکر مصرف کرده بودند احتمال ابتلا به نقرس افزایش پیدا کرده بود
  • احتمال ابتلا به نقرس در کسانی که روزی یک نوشابه مصرف کرده بودند نسبت به کسانی که هر ماه یک نوشابه مصرف میکردند 30 درصد افزایش پیدا کرد
  • احتمال ابتلا در کسانی که روزی دو نوشابه مصرف کرده بودند 85 درصد افزایش پیدا کرد
  • احتمال نقرس در مصرف نوشابه های رژیمی بدون قند افزایش پیدا نکرد
  • مصرف میوه و آب میوه های شیرین هم احتمال بروز نقرس را افزایش داد

منبع : سایت ایران ارتوپد


چاپ خبر - ارسال شده در یکشنبه 14 مهر 1392 ساعت 01:42:33 - مشاهده (7013)

تبلیغات
برای سفارش تبلیغات خود در این قسمت سایت لطفا کلیک کنید
  • نظرات
  • درباره این پست
00
    نظر شما کاربر محترم

    تاریخ ارسال 1391/09/07
    توسط مدیریت سایت
    تگهای خبر
    درباره این پست
    طراحی شده توسط وب طراحان شمیران وب